Rozwój oferty i udogodnienia dla klientów

Kapitały:

Rozwój segmentu detalicznego jest oparty na rozbudowie sieci sprzedaży i znaczącym poszerzeniu oferty dla klientów. Do 2030 roku w Europie Środkowo-Wschodniej pod marką ORLEN planowane jest działanie ponad 3,5 tys. stacji.

Koncern będzie zwiększać dostępność paliw alternatywnych, m.in. poprzez budowę co najmniej 10 000 punktów ładowania pojazdów elektrycznych oraz rozwój sprzedaży paliwa wodorowego i LNG/CNG.

Grupa ORLEN zarządza największą w Europie Środkowo-Wschodniej siecią ponad 3 tys. stacji paliw, zlokalizowanych w Polsce, Czechach, Niemczech, Słowacji, Węgrzech i na Litwie. Na koniec 2022 roku w ramach sieci funkcjonowało ponad 2 tys. punktów sprzedaży pozapaliwowej Stop Cafe/star Connect/ORLEN w ruchu.

Grupa ORLEN konsekwentnie rozszerza swoją sieć sprzedaży o paliwa alternatywne. Do dyspozycji klientów na koniec 2022 roku było 589 stacji ładowania samochodów elektrycznych własnych oraz partnerskich, zlokalizowanych głównie w Polsce i w Czechach. Planowana jest dalsza ekspansja biznesu elektromobilności na rynek niemiecki i inne rynki Grupy ORLEN. Wprowadzono również ofertę ORLEN Charge dla klientów flotowych dysponujących pojazdami elektrycznymi. ORLEN dysponował na koniec 2022 roku 2 stacjami wodorowymi oraz 19 ogólnodostępnymi stacjami CNG (63 punkty tankowania CNG).

Konsekwentnie będą pozyskiwane nowe grupy klientów dzięki szerokiej, zintegrowanej ofercie pozapaliwowej. RUCH to kioski w bardzo dobrych lokalizacjach, ale też rozbudowane usługi kurierskie. Uruchomienie potencjału RUCHU, rozwijanie formatów sklepowo-gastronomicznych poza stacjami paliw, rozbudowa własnej sieci punktów odbioru paczek pozwoli szybciej rozwijać biznes detaliczny.

Do końca 2022 roku uruchomiono 1 875 automatów paczkowych w ramach usługi ORLEN Paczka oraz dzięki RUCH pozyskano 6 149 punktów odbioru paczek (vs. 4 500 punktów w roku 2021).

ORLEN w obszarze detalu rozwija również platformy cyfrowe. Aplikacje mobilne, w tym przede wszystkim główna aplikacja ORLEN VITAY zanotowała rekordowy wzrost liczby użytkowników, jednocześnie zbierając wysokie oceny w sklepach – powyżej 4.5/5 gwiazdek. To narzędzie zapewni klientom łatwy dostęp do zintegrowanego świata produktów i usług Koncernu jak i wyselekcjonowanych partnerów. Dynamicznie rozwija się też nowy e-commerce, zintegrowany z programem lojalnościowym VITAY. Z platformy może skorzystać każdy, natomiast uczestnicy programu VITAY mogą rabatować ceny każdego z produktów nawet do kwoty 1 zł. 

Od ponad 5 lat oferta gastronomiczna Stop Cafe na stałe posiada linię produktów dla wegan i wegetarian, ponadto oferta ta jest stale rozszerzana. Z kolei od ponad 13 lat we wszystkich punktach Stop Cafe na stacjach ORLEN klienci mogą zakupić kawę z certyfikatem Fairtrade – największego globalnego systemu Sprawiedliwego Handlu. Uczestnicząc w handlu na zasadach Fairtrade, wspierany jest rozwój społeczności rolniczych z krajów globalnego Południa. ORLEN współpracuje wyłącznie ze sprawdzonymi producentami i dostawcami a produkty w marce własnej stop.cafe produkowane są wyłącznie według ustalonych receptur.

W trosce o środowisko ORLEN cały czas pracuje nad optymalizacją jakości opakowań oraz akcesoriów i wymianą ich na wersję biodegradowalną (podlegającą biochemicznemu rozkładowi) wszędzie tam gdzie jest to możliwe, m.in.: wdrożenie sztućców drewnianych (nóż, widelec, łyżka) w opakowaniach papierowych. Wprowadzono także nową wersję torby do pakowania zakupów, to opakowanie jednomateriałowe z certyfikatem FSC.

Stosowanie na stacjach paliw opakowań jednomateriałowych, głównie papierowych, certyfikowanych PEFC lub FSC. Certyfikat FSC i PEFC stanowi dowód, że produkcja, przetwarzanie i handel drewnem oraz produktami pochodzenia leśnego (np. papier) odbywa się w zgodzie z obowiązującymi przepisami UE. Oznacza to, że stosowane przez przedsiębiorstwo drewno pochodzi z legalnych źródeł. Ponadto jednorazowe, plastikowe opakowania m.in. na sałatę czy dania obiadowe są zastępowane opakowaniami z pulpy trzcinowej czy rPET. 

ORLEN jako firma odpowiedzialna społecznie i przyjazna rodzinom z dziećmi angażuje się w program Karta Dużej Rodziny. Posiadacze karty mogą skorzystać ze zniżek na stacjach ORLEN w całej Polsce. Udogodnienia obejmują rabaty na zakup paliw, zniżki na produkty z oferty Stop Cafe oraz usługi myjni. Na stacjach ORLEN wdrażane są udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. 1 580 stacji posiada toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Na 1295 stacjach paliw wydzielone są specjalne miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych. Obniżony podjazd dla osób niepełnosprawnych jest na 1 525 stacjach. Sukcesywnie rozszerzane są nowoczesne rozwiązania istotne z punktu widzenia dostępności usług. Klienci na wszystkich stacjach ORLEN mogą płacić za paliwo przy dystrybutorze, korzystając z aplikacji mobilnej ORLEN Pay, wykorzystując umieszczony na każdym dystrybutorze specjalny kod QR. W 2022 roku w celu dalszego usprawnienia obsługi rozszerzony został program Mobilnego Kasjera oraz tzw. Szybki Pas. W sieci ORLEN są trzy stacje w koncepcie ORLEN Drive, na których kierowcy, również niepełnosprawni, mogą liczyć na kompleksową obsługę w zakresie tankowania paliwa i zakupu produktów gastronomicznych bez konieczności wychodzenia z auta. W ostatnich latach ponad 30 tys. pracowników stacji paliw ORLEN zostało przeszkolonych z obsługi osób z niepełnosprawnościami.

System szkoleń został opracowany we współpracy z Fundacją INTEGRACJA. Dodatkowo, trwają prace nad innowacyjnymi rozwiązaniami, które zrewolucjonizują system przywołań obsługi celem pomocy osobom niepełnosprawnym w obrębie stacji paliw.

Przeczytaj również:

Na skróty:

Raport Zintegrowany Grupy ORLEN 2022

Raport możesz również pobrać w formacie PDF

Pobierz pdf