Koncern będzie zwiększać dostępność paliw alternatywnych, m.in. poprzez budowę co najmniej 10 000 punktów ładowania pojazdów elektrycznych oraz rozwój sprzedaży paliwa wodorowego i LNG/CNG.
Grupa ORLEN zarządza największą w Europie Środkowo-Wschodniej siecią ponad 3 tys. stacji paliw, zlokalizowanych w Polsce, Czechach, Niemczech, Słowacji, Węgrzech i na Litwie. Na koniec 2022 roku w ramach sieci funkcjonowało ponad 2 tys. punktów sprzedaży pozapaliwowej Stop Cafe/star Connect/ORLEN w ruchu.
Grupa ORLEN konsekwentnie rozszerza swoją sieć sprzedaży o paliwa alternatywne. Do dyspozycji klientów na koniec 2022 roku było 589 stacji ładowania samochodów elektrycznych własnych oraz partnerskich, zlokalizowanych głównie w Polsce i w Czechach. Planowana jest dalsza ekspansja biznesu elektromobilności na rynek niemiecki i inne rynki Grupy ORLEN. Wprowadzono również ofertę ORLEN Charge dla klientów flotowych dysponujących pojazdami elektrycznymi. ORLEN dysponował na koniec 2022 roku 2 stacjami wodorowymi oraz 19 ogólnodostępnymi stacjami CNG (63 punkty tankowania CNG).
Konsekwentnie będą pozyskiwane nowe grupy klientów dzięki szerokiej, zintegrowanej ofercie pozapaliwowej. RUCH to kioski w bardzo dobrych lokalizacjach, ale też rozbudowane usługi kurierskie. Uruchomienie potencjału RUCHU, rozwijanie formatów sklepowo-gastronomicznych poza stacjami paliw, rozbudowa własnej sieci punktów odbioru paczek pozwoli szybciej rozwijać biznes detaliczny.
Do końca 2022 roku uruchomiono 1 875 automatów paczkowych w ramach usługi ORLEN Paczka oraz dzięki RUCH pozyskano 6 149 punktów odbioru paczek (vs. 4 500 punktów w roku 2021).
ORLEN w obszarze detalu rozwija również platformy cyfrowe. Aplikacje mobilne, w tym przede wszystkim główna aplikacja ORLEN VITAY zanotowała rekordowy wzrost liczby użytkowników, jednocześnie zbierając wysokie oceny w sklepach – powyżej 4.5/5 gwiazdek. To narzędzie zapewni klientom łatwy dostęp do zintegrowanego świata produktów i usług Koncernu jak i wyselekcjonowanych partnerów. Dynamicznie rozwija się też nowy e-commerce, zintegrowany z programem lojalnościowym VITAY. Z platformy może skorzystać każdy, natomiast uczestnicy programu VITAY mogą rabatować ceny każdego z produktów nawet do kwoty 1 zł.
Od ponad 5 lat oferta gastronomiczna Stop Cafe na stałe posiada linię produktów dla wegan i wegetarian, ponadto oferta ta jest stale rozszerzana. Z kolei od ponad 13 lat we wszystkich punktach Stop Cafe na stacjach ORLEN klienci mogą zakupić kawę z certyfikatem Fairtrade – największego globalnego systemu Sprawiedliwego Handlu. Uczestnicząc w handlu na zasadach Fairtrade, wspierany jest rozwój społeczności rolniczych z krajów globalnego Południa. ORLEN współpracuje wyłącznie ze sprawdzonymi producentami i dostawcami a produkty w marce własnej stop.cafe produkowane są wyłącznie według ustalonych receptur.
W trosce o środowisko ORLEN cały czas pracuje nad optymalizacją jakości opakowań oraz akcesoriów i wymianą ich na wersję biodegradowalną (podlegającą biochemicznemu rozkładowi) wszędzie tam gdzie jest to możliwe, m.in.: wdrożenie sztućców drewnianych (nóż, widelec, łyżka) w opakowaniach papierowych. Wprowadzono także nową wersję torby do pakowania zakupów, to opakowanie jednomateriałowe z certyfikatem FSC.
Stosowanie na stacjach paliw opakowań jednomateriałowych, głównie papierowych, certyfikowanych PEFC lub FSC. Certyfikat FSC i PEFC stanowi dowód, że produkcja, przetwarzanie i handel drewnem oraz produktami pochodzenia leśnego (np. papier) odbywa się w zgodzie z obowiązującymi przepisami UE. Oznacza to, że stosowane przez przedsiębiorstwo drewno pochodzi z legalnych źródeł. Ponadto jednorazowe, plastikowe opakowania m.in. na sałatę czy dania obiadowe są zastępowane opakowaniami z pulpy trzcinowej czy rPET.
ORLEN jako firma odpowiedzialna społecznie i przyjazna rodzinom z dziećmi angażuje się w program Karta Dużej Rodziny. Posiadacze karty mogą skorzystać ze zniżek na stacjach ORLEN w całej Polsce. Udogodnienia obejmują rabaty na zakup paliw, zniżki na produkty z oferty Stop Cafe oraz usługi myjni. Na stacjach ORLEN wdrażane są udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. 1 580 stacji posiada toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Na 1295 stacjach paliw wydzielone są specjalne miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych. Obniżony podjazd dla osób niepełnosprawnych jest na 1 525 stacjach. Sukcesywnie rozszerzane są nowoczesne rozwiązania istotne z punktu widzenia dostępności usług. Klienci na wszystkich stacjach ORLEN mogą płacić za paliwo przy dystrybutorze, korzystając z aplikacji mobilnej ORLEN Pay, wykorzystując umieszczony na każdym dystrybutorze specjalny kod QR. W 2022 roku w celu dalszego usprawnienia obsługi rozszerzony został program Mobilnego Kasjera oraz tzw. Szybki Pas. W sieci ORLEN są trzy stacje w koncepcie ORLEN Drive, na których kierowcy, również niepełnosprawni, mogą liczyć na kompleksową obsługę w zakresie tankowania paliwa i zakupu produktów gastronomicznych bez konieczności wychodzenia z auta. W ostatnich latach ponad 30 tys. pracowników stacji paliw ORLEN zostało przeszkolonych z obsługi osób z niepełnosprawnościami.
System szkoleń został opracowany we współpracy z Fundacją INTEGRACJA. Dodatkowo, trwają prace nad innowacyjnymi rozwiązaniami, które zrewolucjonizują system przywołań obsługi celem pomocy osobom niepełnosprawnym w obrębie stacji paliw.
Raport możesz również pobrać w formacie PDF