umów ze sportowcami
umów z klubami sportowym
umów ze związkami sportowymi
Na wsparcie sportu, kultury i działań CSR Koncern przeznacza dziś aż o 180% więcej w porównaniu z 2015 rokiem. Liczba indywidualnych umów ze sportowcami wzrosła w tym czasie z 13 do ponad 90, z klubami sportowymi – z 12 do ponad 70, a ze związkami sportowymi z 2 do 10. To przekłada się na pozytywny wizerunek marki w oczach klientów. 77% ankietowanych w badaniu ARC Rynek i opinia zauważa korzystny wpływ sponsoringu w obszarze sportu oraz technologii i innowacji.
Głównym projektem sponsoringowym realizowanym przez ORLEN była współpraca z zespołem Formuły 1 – Alfa Romeo F1 Team ORLEN. Zespół wywalczył 6. miejsce w klasyfikacji konstruktorów w sezonie 2022. W ten sposób Koncern konsekwentnie realizował swoją strategię budowania rozpoznawalności marki na całym świecie, co pomaga szczególnie przy budowaniu świadomości poza granicami Polski, gdzie pojawia się coraz więcej stacji ORLEN.
Miniony rok był kolejnym, w którym Koncern współpracował z Robertem Kubicą, ambasadorem marki, który niezmiennie zaliczany jest do grona najbardziej utytułowanych i rozpoznawalnych polskich sportowców. Kubica przez ostatni rok był kierowcą testowym Alfa Romeo F1 Team ORLEN oraz uczestniczył w serii wyścigowej WEC, czyli Długodystansowych Mistrzostwach Świata. W barwach Prema ORLEN Team odniósł wielki sukces, stając razem z partnerami na podium legendarnego 24-godzinnego wyścigu w Le Mans jako pierwszy Polak w historii.
Po fuzji ORLEN z Grupą LOTOS w barwach ORLEN Rally Team zadebiutował Kajetan Kajetanowicz. Najbardziej utytułowany polski kierowca rajdowy rywalizował na trasach Rajdowych Mistrzostw Świata – WRC 2, gdzie zanotował kolejny bardzo dobry rok stając po raz 4. z rzędu na podium. Zmagania sezonu 2022 zakończył na 3. miejscu.
ORLEN Team reprezentują także zawodnicy różnych dyscyplin ze świata motorsportu, którzy w 2022 roku odnieśli sukcesy. Bartosz Zmarzlik sięgnął po trzeci tytuł indywidualnego mistrza świata na żużlu, Mikołaj Marczyk zadebiutował w Rajdowych Mistrzostwach Świata, a motorowodniak Bartłomiej Marszałek zajął 2. i 3. miejsce podczas finałowych rund Grand Prix Mistrzostw Świata wodnej F1 w Szardży.
Zawodnicy ORLEN Team mają za sobą także historyczny występ w najsłynniejszym rajdzie terenowym świata. Podczas 44. edycji Rajdu Dakar Kamil Wiśniewski został pierwszym reprezentantem zespołu, który ukończył rywalizację na podium. Quadowiec zajął 3. lokatę. W rywalizacji kierowców Kuba Przygoński uplasował się na 6. miejscu, a motocyklista Maciej Giemza był 18.
Koncern nierozerwalnie związany jest z motoryzacją, dlatego oprócz sponsoringu motorsportu inicjuje działania promujące bezpieczeństwo w ruchu drogowym. W 2022 roku zorganizowano kolejne szkolenia z zakresu bezpiecznej jazdy, z których skorzystały tysiące kierowców. W 2022 roku wystartowała nowa odsłona kampanii #DobryKierowca, która mocno podkreślała znaczenie budowania świadomości i postaw sprzyjających ochronie środowiska naturalnego. Robert Kubica wraz z najmłodszymi ekodoradcami pokazywali, że każdy może przyczynić się do ochrony środowiska, świadomie wybierając właściwe produkty i usługi. Kierowcy ORLEN Team, Mikołaj Marczyk oraz Jakub Przygoński, byli częścią specjalnego wydarzenia Fundacji ORLEN, która w minionych 12 miesiącach wyremontowała jedno ze skrzydeł w Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie. Zawodnicy spotkali się z najmłodszymi i towarzyszyli im podczas jednego dnia w szpitalu, odpowiadając na ich pytania i rozdając drobne upominki.
Fuzja z Grupą LOTOS była bardzo ważna także pod kątem inwestycji i realizacji projektów sponsoringowych. ORLEN został Głównym Sponsorem Reprezentacji Polski w piłce nożnej. To właśnie piłkarze występowali w najważniejszej sportowej imprezie w 2022 roku.
Rywalizowali w Mistrzostwach Świata, które na przełomie listopada i grudnia odbyły się w Katarze. Biało-czerwoni po 36 latach awansowali do fazy pucharowej, gdzie w 1/8 finału przegrali z późniejszymi wicemistrzami świata – Francuzami.
Miniony rok był również pierwszym, w którym ORLEN współpracował z Polskim Związkiem Narciarskim. Sezon 2022/23 rozpoczął się od sukcesów – Dawid Kubacki wygrał dwa konkursy inaugurujące zmagania w Pucharze Świata, które odbyły się na skoczni w Wiśle. Reprezentant Polski zakończył rok jako lider cyklu. Współpraca między PZN a Koncernem nie ogranicza się wyłącznie do wsparcia pierwszej kadry. Jako Generalny Sponsor polskiego narciarstwa ORLEN współpracuje również przy projekcie ORLEN Szukamy Następców Mistrza, który pomaga w wyszukiwaniu kolejnych talentów. W ramach programu organizowane są zawody ORLEN Cup, w ktorych rywalizują młodzi skoczkowie i kombinatorzy norwescy, zarówno w kategorii chłopców jak i dziewcząt.
Ostatni rok był wyjątkowy w kontekście współpracy ORLEN i Polskiego Związku Piłki Siatkowej. ORLEN był Sponsorem Głównym Mistrzostw Świata w Polsce, gdzie odbyły się światowe czempionaty zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Organizacja pierwszej z dwóch imprez w kalendarzu światowej federacji od dawna należała do Polski oraz Holandii, a przygotowanie zmagań najlepszych siatkarzy zostało przyznane w 2022 roku. Wszystko za sprawą rosyjskiej agresji na Ukrainę. To właśnie Rosja przygotowywała się do przeprowadzenia turnieju, jednak została wykluczona z rywalizacji, a prawo do organizacji otrzymały Polska oraz Słowenia.
Sukcesów nie zabrakło też na parkiecie, gdzie męska reprezentacja sięgnęła po 3. medal z rzędu, zdobywając srebro. Z kolei siatkarki porwały kibiców swoją grą i zapełniły największe hale w kraju. Rywalizację w mistrzostwach świata zakończyły na ćwierćfinale, w którym uległy Serbii po pasjonującym boju. Do sukcesów reprezentacji w minionym roku należy zaliczyć także 3. miejsce w Lidze Narodów siatkarzy. Bardzo dobre rezultaty osiągali również siatkarze plażowi – Michał Bryl i Bartosz Łosiak, którzy wygrali turnieje Beach Pro Tour Challenge w Meksyku, Portugalii i Katarze oraz turniej Beach Pro Tour Elite 16 w Niemczech.
ORLEN niezmiennie współpracuje z Polskim Komitetem Olimpijskim jako sponsor strategiczny. Podczas XXIV Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Pekinie reprezentacja Polski liczyła 57 zawodniczek i zawodników. Do kraju wróciła z jednym medalem – brązem wywalczonym przez Dawida Kubackiego podczas rywalizacji skoczków narciarskich.
Z kolei Polski Komitet Paralimpijski wysłał do Chin 11 reprezentantów oraz 4 przewodników. PKOl był odpowiedzialny za przygotowanie polskiej reprezentacji podczas XVI Letniego Olimpijskiego Festiwalu Młodzieży Europy, który odbył się w Bańskiej Bystrzycy. Polska Młodzieżowa Reprezentacja Olimpijska liczyła 95 osób i osiągnęła najlepszy wynik w swojej historii. Ze Słowacji przywiozła 20 krążków i zajęła 10. miejsce w klasyfikacji medalowej.
Dla Polskiego Związku Lekkiej Atletyki, którego Sponsorem Głównym jest ORLEN, w 2022 roku priorytetami były starty w mistrzostwach świata w Eugene oraz mistrzostwach Europy w Monachium. W Stanach Zjednoczonych tytuł najlepszego na świecie wywalczył Paweł Fajdek, a 3 srebrne medale dołożyli Wojciech Nowicki oraz Katarzyna Zdziebło (dwukrotna wicemistrzyni świata w chodzie sportowym), natomiast podczas rywalizacji o laury na Starym Kontynencie biało-czerwoni wywalczyli 14 medali.
Wsparcie Koncernu kierowane jest nie tylko do związków sportowych, ale także profesjonalnych zawodniczek i zawodników zrzeszonych w Grupie Sportowej ORLEN. W ubiegłym roku odnieśli oni znaczące sukcesy. Warto wspomnieć m.in. o wymienionym już wcześniej Fajdku, który po złoty medal w rzucie młotem na mistrzostwach świata sięgnął po raz 5. z rzędu. Aleksandra Mirosław została mistrzynią Europy we wspinaczce sportowej, a podczas sezonu pobiła również dwukrotnie rekord świata.
Podczas lekkoatletycznych ME medale zdobyły Anna Kiełbasińska (brąz w biegu na 400 metrów indywidualnie i w sztafecie), Iga Baumgart-Witan, Justyna Święty-Ersetic, Małgorzata Hołub-Kowalik (sztafeta 4 x 400 metrów), Sofia Ennaoui (brąz w biegu na 1500 metrów kobiet). Dodatkowo podczas multidyscyplinarnych mistrzostw Europy w Monachium sukcesy odniosły Marta Walczykiewicz (kajakarski brąz) oraz Urszula Łoś (2 medale w kolarstwie torowym – srebro i brąz).
Efektywny system szkolenia dzieci i młodzieży to jeden z filarów strategii sponsoringu sportowego Grupy ORLEN. Dyscypliny lekkoatletyczne są niezwykle pomocne w kreowaniu prozdrowotnych postaw wśród dzieci i młodzieży, dlatego Koncern zaangażował się w sponsoring wielu inicjatyw skierowanych do najmłodszych. W programie Z podwórka na bieżnię skorzystało ponad 5 tys. uczniów w całym kraju, którzy rywalizowali w 10 zawodach. Projekt Hooop Spoort zrealizowano w 10 miejscowościach w Polsce dla 2,5 tys. dzieci z klas IV-VI szkół podstawowych. ORLEN to partner główny Szkolnego Klubu Sportowego, a także Finałów Czwartków Lekkoatletycznych.
ORLEN poszerzył działalność w dziedzinie wyścigów kolarskich dla zawodowców i amatorów. Sponsorował największy i najbardziej popularny wyścig – Tour de Pologne. Poza tym ponownie był głównym partnerem ORLEN Wyścigu Narodów, w którym w barwach narodowych rywalizowali najlepsi kolarze w kategorii U23. Wsparcie otrzymały także inicjatywy skupiające się na rywalizacji amatorów – ORLEN Lang Team Race, w tym ORLEN Tour de Pologne Amatorów.
ORLEN niezmiennie angażuje się w sponsoring sportu profesjonalnego w Płocku. Szczypiorniści ORLEN Wisły Płock mają za sobą bardzo udany sezon, w którym wywalczyli Puchar Polski, sięgnęli po srebrny medal w PGNiG Superlidze oraz zajęli 3. miejsce w rozgrywkach EHF Ligi Europejskiej.
Z kolei piłkarze Wisły Płock zakończyli sezon 2021/22 na 6. miejscu i na tej samej lokacie uplasowali się na zakończenie rundy jesiennej kolejnych rozgrywek. Wsparcie drużyn piłki ręcznej i nożnej ma wymiar zarówno biznesowy, jak i społecznej odpowiedzialności. To wyraz przywiązania ORLEN do spraw Płocka i regionu oraz zrozumienia potrzeb lokalnej społeczności.
Grupa Energa, należąca do Grupy ORLEN od 2020 roku, również aktywnie działa na polu sponsoringu sportowego. To przede wszystkim szeroko zakrojona współpraca z Polskim Związkiem Koszykówki oraz sponsoring tytularny rozgrywek najwyższej klasy rozgrywkowej w tej dyscyplinie – Energa Basket Ligi Mężczyzn oraz Kobiet. W 2022 roku reprezentacja Polski mężczyzn awansowała do strefy medalowej mistrzostw Europy po raz 1. od 55 lat. Związek odniósł także sukces na polu organizacyjnym, otrzymując prawo do współorganizacji EuroBasketu w 2025 roku. Energa kontynuowała współpracę z federacją Amp Futbol Polska, klubami Energa MKS Kalisz czy wieloletnim partnerem – Lechią Gdańsk. Energa to również sponsor główny Tour de Pologne.
ORLEN jako narodowy Koncern wspiera inicjatywy na rzecz ochrony dziedzictwa narodowego. W 2022 roku kontynuowano współpracę z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, gdzie zrealizowano 4 premiery, 23 spektakle repertuarowe, 26 koncertów, 11 projektów specjalnych oraz 19 projektów edukacyjnych.
W kwietniu zorganizowano charytatywną galę dla Ukrainy Jesteśmy z Wami, z której dochód ze sprzedaży biletów przeznaczono na potrzeby dzieci z Ukrainy. Łączna frekwencja podczas wszystkich wydarzeń organizowanych w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej była bliska 300 tys. widzów.
Wspierany przez ORLEN Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w 2022 r. zorganizował m.in. obchody 212. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina, których zwieńczeniem były dwa koncerty zwycięzcy XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina Bruce’a Liu, które zadedykowano ofiarom wojny na Ukrainie. Koncerty transmitowane były na kanale YouTube NIFC oraz na antenie Programu II Polskiego Radia. Liu wystąpił także podczas 18. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Chopin i jego Europa. 25 tys. słuchaczy uczestniczyło w 35 koncertach (m.in. recitale fortepianowe, koncerty kameralne i symfoniczne), a większość z nich była ogólnodostępna w Internecie i audycjach Polskiego Radia.
ORLEN był także sponsorem odbywającego się w Filharmonii Narodowej 26. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. W kwietniu podczas 11 koncertów symfonicznych i 2 recitali fortepianowych na widowni zasiadło łącznie ponad 11 tysięcy słuchaczy, a kolejnych 60 tys. słuchało audycji w radiu.
ORLEN po raz czwarty był mecenasem IV Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie. W ramach wydarzenia w Warszawie zorganizowano 13 koncertów, w których udział wzięło blisko 600 artystów. Wydarzenie zainaugurowali Symfonicy Wiedeńscy z Janem Lisieckim. W programie Eufonii znalazły się 3 światowe prapremiery i 3 polskie premiery. Większość z koncertów jest dostępna na kanale YouTube Narodowego Centrum Kultury, organizatora festiwalu.
W 2022 roku Koncern wspierał takie instytucje jak Teatr Wielki – Opera Narodowa, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, Zamek Królewski w Warszawie, Muzeum Narodowe w Poznaniu czy Muzeum Pomnika Historii Frombork Zespół Katedralny.
ORLEN wspierał działania w obszarze promowania Polski także w obszarze projektów gospodarczo-ekonomicznych. Podczas wystawy światowej Expo 2020 Dubai objął mecenat nad projektem Chopin na Expo 2020 Dubai. Dzięki temu na terenie pawilonu Polski odbyło się w sumie niemal 300 recitali chopinowskich młodych pianistów.
Koncern działa aktywnie także w obszarze projektów patriotycznych. ORLEN był partnerem strategicznym nagrody BohaterON im. Powstańców Warszawskich, mającej na celu wyróżnienie osób i instytucji, których działania w szczególny sposób promowały wiedzę o historii Polski XX wieku oraz edukację historyczno-patriotyczną, a od tego roku także współczesny wyraz patriotyzmu i wcielania w życie wartości, jakimi kierowali się Powstańcy Warszawscy.
Koncern był złotym mecenasem 10. edycji Biegu Pamięci Żołnierzy Wyklętych „Tropem Wilczym”, w którym wzięło udział aż 70 tys. biegaczy w całej Polsce. ORLEN kontynuował swoje wsparcie jako mecenas główny Festiwalu Niepokorni, Niezłomni, Wyklęci. Podczas 4 dni festiwalu przedstawiono w Gdyni ponad 100 filmów, wyemitowano 17 audycji radiowych oraz 15 wideoklipów. Zorganizowano także 26 paneli dyskusyjnych, 15 spotkań z reżyserami filmów, twórcami i świadkami historii, 9 wystaw, 5 promocji książek, oraz 2 uroczyste gale.
Podczas uroczystej gali 10. edycji Strażnika Pamięci, której mecenasem był ORLEN, uhonorowano nagrodami osoby i instytucje w szczególny sposób dbające o kultywowanie pamięci o ważnych wydarzeniach z przeszłości Polski. Koncern został wyróżniony nagrodą jubileuszową z okazji 10-lecia Strażnika Pamięci za niestrudzone upamiętnianie najważniejszych wydarzeń historycznych oraz pielęgnowanie polskiego patriotyzmu. Ponadto Instytut Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka przyznał prezesowi ORLEN Danielowi Obajtkowi nagrodę Custos Virtutum – Strażnik Wartości.
W ramach sponsoringu społecznego ORLEN wspiera organizacje, które na co dzień ratują życie i zdrowie Polaków. ORLEN w 2022 roku, tak jak w poprzednich latach, wsparł działalność m.in.: Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, Mazurskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego w Płocku i Legionowie.
Od wielu lat jest realizowany program ORLEN dla Płocka, w ramach którego w 2022 roku przeprowadzono 34 projekty. ORLEN jako sponsor wspiera zawodników Akademii Wisły Płock, w której 450 chłopców i dziewczynek rozwija swoje piłkarskie umiejętności, a także Stowarzyszenia Kultury Fizycznej Wisła Płock, w których wychowywane jest kolejne pokolenie piłkarzy ręcznych. Koncern zaangażowany jest również w działania sportowe Wisły Płock Stowarzyszenia Piłki Siatkowej, które przygotowuje swoich zawodników do udziału w rozgrywkach młodzieżowych (w sekcji trenuje ok. 50 dziewczynek). Działalność szkoleniowa klubu przyczynia się do popularyzacji sportu, a w szczególności piłki siatkowej wśród młodych płocczan. W trakcie wakacji odbyły się 2-tygodniowe turnusy bezpłatnych półkolonii sportowych oraz kulturalno-plastycznych dla dzieci i młodzieży, z których skorzystało blisko 450 chłopców i dziewczynek.
ORLEN pozostał sponsorem Klubu Szachowego Hetman Płock, w ramach którego podnoszony jest poziom sportowy dzieci, młodzieży, juniorów i seniorów z klubu. Seniorzy w 2022 roku podczas Drużynowych Mistrzostw Polski w Szachach Błyskawicznych zdobyli brązowy medal. Zdecydowanym liderem drużyny i zarazem najlepszym zawodnikiem Mistrzostw Polski był płocki szachista Petro Golubka, który zdobył 10 z 11 możliwych punktów. Na terenie Stada Ogierów w Łącku k. Płocka odbyły się sponsorowane przez ORLEN zawody ogólnopolskie i regionalne w skokach przez przeszkody, w których wystartowało 140 zawodników. W ramach programu sponsoringiem objęci zostali także rugbyści Orkana Sochaczew, którzy w sezonie 2021/2022 wywalczyli mistrzostwo Polski.
ORLEN objął mecenatem w sezonie teatralnym 2021/2022 oraz 2022/2023 Teatr Dramatyczny w Płocku. Rocznie placówkę odwiedza ponad 65 tys. widzów. W każdym sezonie odbywa się ok. 8 premier. Wśród nich prezentowane są najlepsze pozycje polskiej i światowej literatury klasycznej, dramaturgia współczesna, farsy i komedie oraz bajki dla dzieci. Spektaklom towarzyszą wystawy, dyskusje, spotkania warsztatowe czy lekcje teatralne połączone ze zwiedzaniem teatru. Koncern został sponsorem Płockiej Orkiestry Symfonicznej im. Witolda Lutosławskiego, w którym wystawiono 35 koncertów dla niemal 13 tys. słuchaczy.
Kontynuowana była współpraca z ratownikami płockiego WOPR-u – po raz 6., zorganizowane zostało strzeżone kąpielisko nad Jeziorem Górskim koło Płocka, z którego w okresie wakacji skorzystało blisko 50 tys. wypoczywających. Po raz kolejny odbyły się bezpłatne lekcje pływania dla dzieci kl. IV-VIII oraz osób dorosłych w wieku 40+, w których uczestniczyło 100 mieszkańców Płocka. Koncern zorganizował ponownie cykl zajęć edukacyjnoszkoleniowych z zakresu bezpiecznej jazdy oraz specjalistycznych szkoleń z zakresu doskonalenia technik jazdy. Uczestniczyło w nich niemal 800 osób, w tym pracownicy ORLEN i mieszkańcy Płocka.
Raport możesz również pobrać w formacie PDF